تا به حال شده در حال خواندن یک مانگا، یا تماشای یک انیمه به علامت صلیب شکسته برخورد کنید؟ در این مقاله قراره درمورد صلیب شکسته و معنای اون در فرهنگ ژاپنی صحبت کنم.

 

 

در بیشتر کشور های دنیا، صلیب شکسته سانسور میشه چرا که صلیب شکسته، به یک نماد برای نازی های منفور بدل شده. با این حال با گسترش میزان محبوبیت انیمه در دنیا، عده ای متوجه ی وجود علامت صلیب شکسته در انیمه هایی از جمله بلیچ و انتقام جویان توکیو شدند. این باعث شد که به این فکر بیوفتم که چرا کشوری مثل ژاپن، در انیمه هایی که عمده ی مخاطبینش نوجوان ها هستند، از همچین علامت منفوری استفاده کرده؟

چیزی که خیلی ها نمی دونند اینه که همه ی صلیب های شکسته نماد جنایاتی که نازی ها انجام دادند نیست! بلکه در فرهنگ ژاپن، صلیب شکسته که به نام مانجی شناخته میشه، نمادی از مذهب بودایی است.

میدونیم که کلمه ی کانجی 卍 ریشه در بودیسم داره اما معنای آن در زبان ژاپنی چیست و چه کاربردی در انیمه و مانگا داره؟با مراجعه به فرهنگ لغت متوجه میشید که 卍 نماد خوشبختیه که به معنای حلقه ی سینه ی خدای هندی، ویشنو هست.

این کلمه معنای خاصی ندارد، اما می تواند به نوعی نشان دهنده چیزی خطرناک، قوی و باورنکردنی به عنوان مثال خدا باشد. البته این نماد بسیار قدیمی است که باعث میشه معنای ناشناخته تری داشته باشه. کلمه ی 卍 در بین جوانان امروز به معنی یابای هست که یک اصطلاح عامیانه برای خطاب چیز های خوب و بد، به معنی هیچ هست.

دختر های مدرسه ای هم معمولا از بیان ماجی‌مانجی (マジ卍) استفاده میکنند که معنای مشترک با ماجی‌یابای و اشاره داره به یک چیز فوق‌العاده، هیجان انگیز، خفن یا معانی از این دست.

پس هر وقت در مانگا یا انیمه ای به کلمه ی مانجی برخوردید، سریع انگش اتهام نگیرید سمت اوتاکو ها که بله شما طرفدار نازیسم هستید ۰-۰

با این حال قدمت واژه ی ماجی اونقدر زیاده که خیلی ها اعتقاد دارند که صلیب شکست ی نازی ها هم، از روی ماجی الهام گرفته شده.

در هیچ انیمه ای مثل انتقام جویان توکیو، شاهد وجود نماد صلیب شکسته به عنوان نماد گنگ شخصیت اصلی داستان نیستیم و نخواهیم بود. اسم مستعار این گنگ، تومان (東卍) هست و علامت صلیب شکسته حتی در اسم مانگا هم دیده میشه (東京卍リベンジャーズ). حتی در ولوم های تانکوبون، شخصیت های انیمه، لباس هایی با نماد صلیب شکسته به تن داشتند.

با این حال یک توضیح منطقی تر برای مانجی، در انیمه ی انتقام جویان توکیو هست. مانجی در نام گنگ، به احتمال زیاد از اسم لیدر الهام گرفته شده: سانو مانجیرو.

شاید خیلی ها ندانند اما بانکای (卍解) هم با صلیب شکسته نوشته میشه. این کلمه معنی هیچ چیز میده و به احتمال زیاد فقط ساخته ی نویسنده هست. با این حال در مانگای بلیچ، این کلمه معنی انتشار نهایی هست.

مانجی‌پوسو، یک ژست رایج در ژاپن هست. با این حال ژاپنی ها به طور کلی می دونند که مانجی، یک نماد مذهبی است و معنای چندان خاصی ندارد.